ביקורת בטיחות מזון

הצורך ביועץ בטיחות מזון

לאחרונה המונח "בטיחות מזון" עולה יותר ויותר לתודעת הציבור. רובנו מכירים את הנושא – בטח אלו מאיתנו העוסקים במזון. אלא שכיום מדברים עליו לעיתים תכופות יותר גם כאשר דנים בנושאים הקולינאריים גרידא. תוצרי העבודה במטבח, המזון עצמו, הם אחד הסכנות הגדולות ביותר המוכרים כיום לאדם. הסיכוי להתממשות אחד מהסכנות גדולה בעשרות מונים מהסיכוי להתממשות סכנות קיומיות "יומיומיות" אותן אנו לוקחים כמובן מאליו כמו תאונות דרכים, התרסקות מטוס ואפילו נפילות מגובה.

אצל רבים נחה הסברה כי העבודה במטבח אינו מהווה נקודת סיכון בחיי האדם. אחרי הכל המטבח הביתי הוא מרכז הבית, אנחנו שוהים בו שעות רבות. הוא נחשב לידידותי מכיוון שאנו מפעילים בו את כל חושינו. נהנים מריחות, טעמים, רעשים וצבעים, אוכלים לשובע, משקיטים את אחד מהצרכים הבסיסיים שלנו – הרעב. אלו מאותתים לנו שהמטבח הוא מקום ידידותי שעושה לנו טוב, ומה שעושה לנו טוב לא יכול להיות רע ובוודאי לא יכול להיות מסוכן.
אך השאננות כתוצאה מאמונה בסברה זו עלולה להוביל לתוצאות הרות אסון.

המטבח היכן שהוא – בבית, בדוכן מזון, במסעדה, בחברות קייטרינג ואפילו במפעלי מזון, הוא אחד ממקומות העבודה שתוצריהם מהווים גורמי סיכון מהותיים, ועבודה בו בתנאי ייצור לא נאותים עלולה לגרום לתחלואה רבת משתתפים ואף למוות.

הסכנות בייצור מזון

שרשרת הבטיחות במזון מתחילה באזור גידול המזון בין אם באזורי החקלאות (פירות וירקות), ובין אם באזורי גידול חיות (לולים, רפתות). משם ממשיכה שרשרת בטיחות המזון דרך תהליכי אחסנה, הובלת תוצרת לבתי העסק, הכנת/ייצור המזון, ועד לאריזתו או הגשתו לצלחת הסועד. כאמור השרשרת הזו זהה בכל מקום בו עוסקים במזון, בין אם במטבח הביתי, או במטבח בבית המלון או במטבח התעשייתי.

ניתן לחלק את גורמי הסיכון בייצור המזון לארבעה גורמים: ביולוגיים, כימיים, פיזיקאליים ו- תזונתיים. טווח חומרת התממשות גורמי הסיכון רחב ומתחיל מבחילה וגועל (שיערה באוכל) דרך מחלות ועד לסכנת מוות ממשית.

ביקורת בטיחות מזון בעסק

בדרך כלל הקונוטציה למונח "ביקורת" שלילית מאחר שהמבקר מחפש איפה אנחנו טועים. ולרוב אנחנו לא אוהבים שמעמידים אותנו על טעותנו, הרי טעות מראה על חוסר מקצועיות. אך לא כך הדבר בביקורת בטיחות מזון. מבקר בטיחות המזון מאתר את הכשלים בשרשרת הייצור לצורך העלאת המודעות ומתן מענה ממשי כך שהכשל לא יחזור על עצמו ויהווה גורם סיכון לסועד הסופי.

ביקורת בטיחות המזון לא נועדה לבחון האם העובד ראוי או לא ראוי להחזיק במשרתו. הביקורת נועדה ללמד, לחדש, להתוות את הדרך הנכונה ולשמר את פועלו של העסק בתאם לחקיקה ולתנאי הרישיון שלו. תוצאות ביקורת המזון מובילות להעמקת ניסיונם של העובדים, שיפור וייעול דרכי עבודה בעסק ובראש ובראשונה – הענקת ביטחון להורדה למינימום האפשרי את ההסתברות להתממשות של גורמי הסיכון הפוטנציאליים במוצר הסופי של העסק.

מעבר לחשיבות המקצועית של ביקורת בטיחות המזון, קיימת חשיבות עסקית קריטית – המשך פעילותו של העסק. ברוב המוחץ של המקרים, לקוח לא יחזור לעסק מזון שבו התרחש אירוע בטיחות מזון מכל סוג לרבות – שיער באוכל, קלקול קיבה (שלשולים), התפרצות של אלרגיה וחלילה – מוות.

צור קשר

אנחנו כאן לכל שאלה שיש לכם,
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם