קיץ חם של עבירות מזון

אז זהו שלא כולם צדיקים,כך מתברר ממספר אירועי כמעט ונפגע ממזון מקולקל,קראו והשכילו.

שמואל מולדובן

במסגרת בדיקה שגרתית בעיר מודיעין מכבים רעות, נחשפה משאית שהובילה בשר עוף ודגים במשקל טון שיועד לחלוקה במספר ערים במרכז הארץ. בבדיקה של רופא וטרינר ניכרו בבשרים שינויי צבע ומרקם שהעידו על קלקול.

הדבר עורר את חשדו של מנהל השירות הווטרינרי של העיר, ד"ר עופר עינב ולאחר בדיקה שבה התגלה כי המזון, שיועד ל-5,000 מנות, אינו ראוי למאכל ומהווה סכנה לבריאות הציבור.
הבשר, כך עולה מהבדיקה,יצא מאחת המשחטות המוכרות בישראל כשמצבו תקין, אולם הוא נמכר לסוחר שהחזיק בו בתנאים לא נאותים,שלא לומר מחפירים.
מזון מוגמר מקולקל

במקביל השירות הווטרינרי באר שבע מנע את העברתם של מאות מנות מזון מוגמר מקולקלות, רגע לפני מכירתם לצרכנים,לאירוע הייתה שותפה משאית של חברת "מבושלת" שמטענה הכיל מאות מנות של מזון מוגמר שיועדו למכירה ברשתות השיווק.המזון ברכב היה בטמפרטורה של 24 מעלות צליזיוס במקום מינוס 18 מעלותכמזון קפוא או 4 מעלות כמזון מצונן

זו הפעם השלישית תוך מספר שבועות שבו נתפס מזון שאינו ראוי למאכל באמצעות בדיקות המשנה של השירות הווטרינרי ברשויות המקומיות.
קרפעלך ממולאים בסלמונלה

פקחי שירות המזון של משרד הבריאות,גילו במהלך סיור שגרתי בחנויות מספר מוצרים של חברת "אלמי נתניה בע"מ". שהיו נגועים בחיידק הסלמונלה המוצרים הנגועים היו קרפעלך עם בשר בתאריך ייצור 11 ליולי וקרפעלך עם בשר חזיר בתאריך ייצור 14 ליולי ,איך מתקשר המאכל היהודי קרפלעך,עם בשר חזיר רחמנא לצלן השד יודע,אבל על עובדות לא מתווכחים…
הדג שהתחפש לסרטן

ואם בכשרות עסקינן,לפני כחודש הגיעה למחלקת האכיפת ההונאה בכשרות ברבנות מנת דג בקלה כשר,שהכילה שלא נדע, גם חלקי סרטן.

ראש מחלקת אכיפת הונאה בכשרות ברבנות הראשית לישראל הרב רפי יוחאי אמר כי "צרכנית באה לסעוד באחד מחדרי האוכל הכשרים וכשהגישו לה את הפילה בקלה צעיר, היא ראתה משהו בולט שהתברר כחלק מגופו של סרטן". ראש המחלקה הוסיף "הבעיה היא בקרטונים הגדולים שמסופקים למטבחים גדולים,אולם ברשתות השיווק לא אמורה להיות בעיה".

מנכ"ל איגוד השירותים הווטרינרים ד"ר משה רפלוביץ אמר "שהגילוי במודיעין מכבים רעות מנע הרעלת מזון המונית",תוך שהוא מדגיש "מדובר בתופעה אשר הולכת וצוברת תאוצה, והוסיף "לא ברור כיצד אנשים מעזים להוביל מוצרי מזון בתנאים האסורים על פי חוק תוך גרימת סיכון ביודעין לבריאות הציבור".

האירועים הללו ואלו שלא יתגלו לעולם,אמורים לחדד את חושינו ולהיות זהירים ברכש המזון לעסקים ולא רק שלא להתפתות למחירים זולים וחשודים אלא אף לבדוק פיזית את הסחורות בפתח העסק.

אלה הם 5 כללי הברזל הבסיסיים עליהם ממליצה משמרת הבטיחות ברכש,קבלת וצריכת מוצרי מזון:

א. לעולם לא לרכוש מוצרי מזון מספקים שאין ברשותם רישיון יצרן תקף.לא שאלו שיש להם הם צדיקי הדור,אך ברכש מספקים עם רישיון יצרן ניתן לצמצם את הסיכון לכרש מזון מקולקל שמקורותיו מפוקפקים.

ב. תמיד לבדוק את הסחורות נכנסות לעסק,לא לקבל סחורות מהחי ללא ליווי תעודה וטרינרית וביצים ללא חותמות.

ג. תמיד לבדוק מדגמית לפחות את הטמפרטורות של הסחורה הנכנסת ולזכור שמזון קפוא צריך להיות בטמפרטורה של 18 – מעלות צלזיוס מתחת לאפס לא פחות ולא יותר ומזון מצונן או מקורר בטמפרטורה של עד 5 מעלות צלזיוס. אם הסחורות לא עומדות בטמפרטורות אלו ,פשוט לא לקבל אותן.

ד. מיד בקבלת הסחורות לאחסן אותם באותם התנאים שרשומים בהוראות היצרן לא להשהות אותם בטמפרטורות החדר עד האחסון.

ה. להקפיד ולצרוך את המזון בתוך תאריך התוקף שעליו מצהיר היצרן.

צור קשר

אנחנו כאן לכל שאלה שיש לכם,
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם